De Zonnige Hoek

vrijdag 28 november 2014

350 MILJOEN MENSEN MET DEPRESSIES

350 MILJOEN MENSEN MET DEPRESSIE”S.
Dat bericht las ik gisteren op het computernieuws. Nu dat is wel de moeite waard.
Geen wonder dat er zoveel zelfdodingen zijn.
Voor mensen zonder depressie is het al moeilijk om in deze wereld te leven met al zijn
berichten over ziekten,  oorlogen met al de gevolgen van dien.
Maar als je dan zo moe bent  en het stempel  depressie hebt gekregen is  het  wel dubbel  erg.
Want je ziet er geen gat meer in, of slechts een donker gat.
Overspannen zei men vroeger, wat ook wel een negatieve klank had.
Tegenwoordig  is men  wat opener over depressie en soms  zegt men  een beetje spottend:
Zo heb  jij ook een depri?
 Maar als je echt zwaar gedeprimeerd ben praat je daar niet zo luchtig over.
Laatst hoorde ik van een bekende Nederlander  dat ze het haar ergste vijand niet zou willen toewensen.
Ik kan me dat ook wel indenken, omdat ik er ook niet van verschoond ben gebleven.
Je bent dan zo moe dat je je  gedachten niet kan verwoorden.  En wellicht is dit ook beter  want  erge negatieve gedachten kun je ook beter niet altijd uitten.
Maar je kunt er wel mee zitten.
En het is dan geweldig  wanneer iemand  daar een berisping voor geeft, wat je op een ander spoor zet.
Ik hoorde laatst ook van mensen die in een verzorging- tehuis zaten en wat in een  mineurstemming waren  en muziek therapie kregen.
Je hoorde en zag ze opknappen. Geweldig hoor.
Toch heb ik er geen muziek voor nodig gehad.
Ik ben geholpen door voorgangers in de kerk  die echt zielenherders waren.
We kunnen wel laatdunkend over de kerk spreken tegenwoordig  maar  ik heb er mijn  leven aan te danken tot nu toe bij wijze van spreken.
Ik heb gemerkt dat de Heilige Geest ook in deze tijd nog werkzaam is, ook in de kerken.
En dat God ons in deze tijd nog in het oog houdt.
Ook u!
   



   



   

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage