De Zonnige Hoek

woensdag 2 maart 2016

KERKEN

De afgelopen week zijn diverse dingen mij opgevallen.
 Om te beginnen het feit dat de kerken last hebben van leegloop.
Nu wist ik dit al enkele jaren, maar het schijnt toch een halve waarheid te zijn.
Want al lopen diverse kerken leeg, er zijn kerken die weer vollopen.
En die zelfs nieuwe kerken bouwen.
De laatste worden meestal zwaartillend genoemd
In tegenstelling met de andere kerken?
Ik heb nog een gedichtje gemaakt met de titel:

De KERK EEN FAMILIE

In wezen is dit waar
Maar er zijn wel ruzies onder elkaar
Wat voor de een echt heilig is
Vindt de ander geen gemis
De een zegt: de inspiratie haal ik uit de Bijbel
De ander zegt: je moet heel de Bijbel nemen
Dus geeft dit weer geheibel

Soms denk ik: hoe hebben mijn ouders dat beleefd
Nu daar was het ook niet altijd feest
Toch bleven zij bij het Heilig Woord
Dat heeft mij nog nooit gestoord
Het Woord waarin God Zijn beloften heeft geschreven
Om  dit te aanvaarden is een pluspunt van je leven
Op wie moet je anders je vertrouwen stellen
Want mensen zijn beperkt dat kan ik je wel vertellen
Nu vraagt God niet om heiligen te worden
Dat komt bij “heilig verklaarde” ook niet aan de orde
Maar afgezonderd zijn in  Christelijke zin
Voor dat heiligen ben ik wel in
Dan kun je als broers en zusters een eenheid zijn
Dan zeg ik, zo’n kerkelijke familie vind ik wel fijn

Laat mijn leven belijden zijn
Stond op een mijn belijdenis bordje geschreven
En zo mocht ik het ook beleven
De curve ging nog weleens op en neer
Maar geeft toch wel een bijzondere sfeer
Wie varen kan zeilt bij elke wind

Zo werd ik opgevoed als schipperskind.   

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage