De Zonnige Hoek

zondag 16 juli 2017

VOORDRACHT UIT DE OUDE DOOS

VOORDRACHT UIT DE OUDE DOOS

Dag vrouwtje!
“wel dominee, wel dominee,
Wat was die preek verrukkelijk
Zo deeglijk zo nadrukk’lijk

ik vind , wanneer men zó met kracht
de waarheid uit hoort leggen
dan moet ze er in! En bovendien
de vorm wil óók wat zeggen!

Uw helderheid, uw toon, uw tact
Zijn ieder niet gegeven…
Neen hoor eens; ’t deed me meer dan goed
Dât was een preek voor ’t leven

‘Wil zo van u gedaan zijn! Och
Dat scheelt zo , zo bij de een en ander
“t Is net zoals u zei, nietwaar?
Wij leven voor elkander

En toe u aan de hoogmoed kwam
-juist  keek ik om mij henen-
En die eens onder handen nam
Toen zag ik dee’zen en genen

En ik dacht zo: ‘’Man je kent ze reeds
Hoe kort nog hier woonachtig,
Niet mij niet kwalijk dat ik het zeg,
Maar ‘k vond het meer dan prachtig

Het was me beste dominee
Of ‘k aan mijn hart gevoelde
Op wie uw ernstig leerzaam woord
Meer in ’t bijzonder doelde”

En dominee sprak kalmpjes: “Nu,
Dát  is gelukkig, oudje!
Want wezenlijk , ik dacht aan U!”…
“Dag dominee”…
“Dag vrouwtje”

J.J.Deetman
Uit het boekje VOORDRAGEN VAN J.E.Kok




0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage