De Zonnige Hoek

vrijdag 27 november 2009

GOD LIEFHEBBEN EN DE NAASTE ALS JE ZELF

Bij God staat de liefde tot de medemens hoog genoteerd.

En Jezus zegt zelfs in de Bijbel: wanneer je je medemens hebt opgezocht in de gevangenis, heb je het voor Mij gedaan.

Of je buurman in het ziekenhuis heb bezocht. Of een beker koud water hebt gegeven aan degene die dorst had. Of aan hongerige mensen eten hebt gegeven. Of buitenlanders niet in de kou hebt laten staan.

Het ene kun je dus niet van het andere scheiden.

Het moeilijkste is wel dat je je naaste moet vergeven, ook al heeft hij (zij) je veel leed aangedaan.

Dat gaat meestal niet vanzelf. Maar als je bedenkt dat jou ook veel vergeven moet worden is dit wel te doen, want God kan je daarvoor ook de krachten geven als je Hem erom vraagt.

Als illustratie geef ik een gedicht weer wat mijn man destijds heeft gemaakt.

  

DIENST AAN GOD


Godsienst is niet altijdpraten

Dienst aan God, ga dan wat doen

Door woorden wordt veel nagelaten

Het praten vult geen gaten

Gewoon maar doen

 

Godsdienst is niet kijken naar de ander

't Is voor de ander iets gaaan doen

Ik tuimelde in buurmans kuil

En viel toen in mijn eigen vuil

Christenfatsoen

 

Godsdienst is de handen uit de mouwen

Door daden van de naaste houen

Genade is geen modewoord

Al wordt het duizendmaal gehoord

"t Is een wonder

  

Fred Bezemer 1928-1985

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage