De Zonnige Hoek

vrijdag 3 oktober 2014

UITZONDERINGEN BEVESTIGEN DE REGEL

Ik kom nog weleens bij de kringloopwinkel en beland meestal in de boekenhoek.

Daar vond ik laatst het boek van Maarten 't Hart, met de titel: "De schrift bestwist". Ik kocht het en heb het ook gelezen.

Wat mij zeer opviel dat hij zoveel andere ervaringen heeft

dan ik, vooral op godsdienstig gebied.

Terwijl ik ongeveer even oud ben als hij. Zelfs dezelfde onderwijzer heeft gehad en ook in het Westen heeft gewoond tot mijn 22ste jaar ( Pernis)

Maar ja, het is ook welke bril dat je opzet natuurlijk.

Ook ik heb de tijd gehad dat ik een psalmvers op moest zeggen. En deed het zelfs graag omdat ik daar het hoogste cijfer mee kon krijgen. Maar de psalmen die hij citeert in zijn boek heb ik nooit geleerd.

En van het dreigen met de hel heb ik nooit gehoord destijds. 

Wanneer ik nu op de fiets rijd komen er ook wel psalmen in mijn gedachten maar het zijn liefelijke psalmen en/of liederen uit de Johannes de Heer bundels.

Dus er werd destijds behoorlijk chritisch gekeken wat men anderen voorschotelde.

Dat Maarten  een kritisch geest heeft komt wel duidelijk in dit boek uit en soms heeft hij gelijk.

Maar of hij de Geest van de Bijbel heeft leren kennen?

Psalmen over schapen vind hij maar niets.

Nu ik houd wel van schapenliederen, en heb daar ook enkelen verhaaltjes van, die ik de volgende keer wil opschotelen.   

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage