De Zonnige Hoek

dinsdag 21 juli 2015

KOMKOMMERTIJD

In deze komkommertijd
Heb ik wat aandacht aan Reinaart de Vos gewijd.
Ik lieg er nu vrolijk op los
En lijk zo op Reinaart de Vos:

De kerk heeft van verdeeldheid veel geleerd
Zodat zij zich nu als een eenheid presenteert
Zij schaart zich onder dezelfde Geest
En luistert nimmer naar het "beest"
Zij jubelt in blijde klanken
Om zo in eenheid God te danken
Een sociale wetgeving is overbodig
Want men helpt elkaar zo nodig
Heeft iemand twee jassen en komt er een bedelaar
Dan staat men met de ene jas gelijk al klaar
En beledigt de een de ander
Dan keert men de wang naar elkander
Wanneer de een huilt, dan huilt de ander mee
En lacht de ander dan is men zelf ook wel tevree
Het Bijbels communisme wordt in praktijk gebracht
Men is eerlijk en nooit halfzacht
De man gedraagt zich in zijn woning
Als profeet priester en koning
De vrouw noemt haar man haar heer
En is onderdanig keer op keer
De kinderen luisteren met ontzag naar pa en moe
En voor vermaningen sluiten zij hun ogen niet toe
Alle mensen zijn bereid mee te werken
En zingen zelfs psalmen buiten de kerken
Het leven is een groot loflied
Zelfs in verdriet

Helaas zijn het slechts dromen die ik heb opgeschreven
Toch hoop ik het nog een keer te mogen beleven
PS
Ik heb u met een vossenstaart geslagen
En u weet dat is te dragen
Want in het spreekwoordenboek heb ik gelezen
Dat je voor een vossenstaart niet hoeft te vrezen
Zijn hardheid is slechts schijn
Een gesel met een vossenstaart is zelfs fijn

En begrijp dit goed
Je kunt ook list verenigen met moed.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage