De Zonnige Hoek

zaterdag 11 juli 2015


Het juiste evenwicht  (1984)

Wij (mijn man en ik)
Hadden in Hooghalen best schik
Wij hadden daar een expositie opgezet
En dit bezorgden ons veel pret
Allerlei hobby’s werden daar tentoongesteld
Wat in de kranten zelfs werd vermeld
“Welkom” stond op de deurmat geschreven
En zo mocht men het ook beleven
Op een keer kwamen er twee dames op bezoek
Bekeken de glasschilderkunst en schildersdoek
En met duidelijke klanken
Begonnen zij mijn man uitbundig te bedanken
“O wat heeft u dit prachtig voor elkaar
Die olieverfschilderijen prachtig niet waar
Echt enig verschrikkelijk leuk”
Zelf hoorde ik dit en lag haast in een deuk
Ging gauw achter de bar om kniepertjes te bakken
Dan kom tevens de slappe lach wat zakken
Daarna bracht ik koffie, ‘k was toch in de buurt
En daarvoor zo’n beetje ingehuurd
De dames spraken mij nog even aan
Hun enthousiasme was nog niet van de baan
“O mevrouw , wat is uw man een genie
Die heeft werkelijk alles onder de knie
Die olieschilderijen op doek
Wat passen ze prachtig in deze “Hobbyhoek”
Toen zei ik met een zekere schik
“Maar dames die schilderijen deed ik”
“O mevrouw dit vinden wij vreemd en naar
Want  uw man vinden we juist ’de kunstenaar’
Ik keek daarna in de spiegel en dacht tot besluit
Ja, als kunstenares zag ik er niet uit.
VERVOLG
Een heer (met kroost) kwam de Hobbyhoek binnen
En naar alle waarschijnlijkheid
Ontwapende ik hem achter de bar
Want hij raakte zijn afstandelijkheid kwijt
En voor ik hem iets had kunnen zeggen
Hoorde ik hem vol enthousiasme zeggen
“O kinderen kom” en met verliefde gebaren
Zat hij naar de kunst uitingen te staren
“Kijk  wat die mevrouw geschilderd heeft op doek
Het is het mooiste van heel de “Hobbyhoek”
En gedachtig aan de dames van de vorige keer
Liet ik hem in die waan, in die sfeer
In een schim zag ik plotseling mijn man
En dacht: “die denkt er het zijne van”
Jawel, toen meneer verdwenen was met zijn kroost
Ontnam hij mij mijn blijdschap mijn troost
En hij zei met jaloersheid  in zijn stem
“Ik vind het grote aanstellerij van hem”
Zo kun je concluderen door dit gedicht
Dat er sprake was van een natuurlijk evenwicht.




0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage