De Zonnige Hoek

zaterdag 31 oktober 2015

STILTE COUPE

EEN STILTE COUPE

Gisteren ben ik naar Rotterdam geweest met  mijn jongste dochter.
Wij gingen op ziekenbezoek.
We stapte de coupe binnen en ik zag al een plaatsje waar we konden zitten.
Maar mijn dochter troonde mij mee naar de andere coupe waar geen
stilte coupe op stond
Tenslotte was het koffie tijd en voor een koffiepraatje waar we beiden wel ‘in’.
Het was een heerlijke rit , voorts was het een heerlijke dag met veel zonneschijn zowel in het verzorgingstehuis als daarbuiten.
Een heerlijk najaars-zonnetje viel ons ten deel
En  kleurig bomen zorgden voor een schilderachtig tafereel.
Half zes werden we weer opgehaald om naar huis te gaan.
Waar we geen erg in hadden dat het spitstijd was en het een drukte was van belang.
In tijden had ik niet zoveel auto’s gezien met al de honderden lichten gepaard.
Maar gelukkig kwamen wij toch op tijd aan bij het station.
En konden we net op het nippertje de trein instappen naar onze woonplaats Zwolle.
Nu maar wel naar de stilte-coupe waar we waren wel aan wat rust toe.
Toch duurde de rust niet lang, want uit de luidspreker kwam een harde mannenstem
die alle ritten naar andere plaatsen aankondigde zelfs in andere talen.
Rotterdam bleek daarin een belangrijk knooppunt te zijn.
De rust keerde daarna weer. En sommige mensen dommelde weer in.
Maar in Utrecht aangekomen schrokken we weer van dezelfde harde stem die verkondigde dat er mankementen aan de trein waren.
Misschien enkele minuten oponthoud?
Maar die enkele minuten bleken wat langer te duren.
En weer kwam de stem door de microfoon dat het nog wel even kon duren
Sommige mensen dutten weer in, tenslotte is na gedane arbeid goed rusten
Toch was dit het einde niet want we werden weer opgeschrikt dat de trein niet verder kon wegens  mankementen en dat we konden overstappen in een andere trein.
Het duurde even voordat we de trein vonden
En met behulp van twee roltrappen en een eindje ronddolen kwamen we net op tijd aan.
Maar weer in de stilte-coupe want wat rust konden we wel weer gebruiken.
Maar ik geloof dat er wel honderd mensen toestroomden om een plaatsje
te bemachtigen.
 Weer een harde stem, wil iedereen  zo ver mogelijk doorschuiven ook in de tussen-paden dan kan iedereen mee.
En toen, je zult het bijna niet geloven werd het stil.
Geen wanklank werd gehoord maar de meeste pakten hun mobieltje om verder te converseren
Zij het niet verstaanbaar.
En ik besefte dat mobieltjes in bepaalde tijden wel een uitkomst zijn.     

En stilte coupe's ook, waar of niet?     

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage