De Zonnige Hoek

donderdag 4 juni 2009

CHRISTENJODEN IN DE TIJD VAN DE BIJBEL

Scannen0005


Heeft u ook de Bijbelboeken op school uit uw hoofd moeten leren?
Eerlijk gezegd heb ik daar heel mijn leven al plezier van gehad.
Ik beperk me nu even tot het Nieuwe Testament, wat grotendeels geschreven is door Joden.Ik noem er enkele: Mattheüs, Marcus, Johannes. Petrus en Paulus.Zij hebben de geschiedenissen verteld die met de belangrijkste Jood te maken heeft gehad: Jezus Christus.
Ik ben niet van plan langs deze weg uitvoerig de boeken theologisch te bespreken. Daar ben ik niet in opgeleid. Ik heb wel veel verhalen verteld toen ik nog bij het kleuteronderwijs werkzaam was.Ik vond het heerlijk werk. De wonderen vond ik ook altijd spannend om te vertellen.
Als mijn leerlingen net zo goed geluisterd hebben als ik destijds op school, kunnen zij de geschiedenissen nog als zij ook de leeftijd van mij hebben. En ik geloof er nog in. Wellicht bewuster dan vroeger, dat komt ook dat ik in mijn leven veel met wonderen te maken heb gehad en nog heb.
Niet dat ik letterlijk op het water heb gelopen of uit de leeuwenkuil ben verlost.Maar ik ben weleens leeuwen en beren op mijn weg tegengekomen. Misschien zijn het voor mij wel leeuwen en beren die veel dingen niet geloven die in de Bijbel staan, of er een andere draai aan geven.'t Is soms hoe je het bekijkt. Maar echt wonderen zijn de wereld nog niet uit.De volgende keer zal ik een van mijn uitreddingen vertellen, maar wel op mijn manier.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage