De Zonnige Hoek

vrijdag 26 maart 2010

FRANCISCUS VAN ASSISIE (1182-1226)

Toen ik verleden week wat rondkeek in de boekenhoek van een kringloopwinkel, vond ik een boekje met de titel: "De ridder van Christus".

Het ging over Franciscus van Assisie."

Terwijl ik 50 eurocent neertelde voor het boekje vroeg de verkoper: " Kent u Franciscus van Assissie, ik heb er nog nooit van gehoord".

Ik antwoordde: "een klein beetje, maar ik heb dit boekje gekocht om hem beter te leren kennen".

Het boekje heb ik net uit gelezen en ik was er diep van onder de indruk.

Wat een vroom mens.

Vroeger was hij dat niet maar na zijn bekering heeft hij zich helemaal in dienst gesteld van God.

Hij werd een heilige genoemd en is zelfs door de Katholieke kerk heilig verklaard.

Franciscus was zeer radicaal in het opvolgen van Jezus en wilde zelfs met Christen lijden.

Zoals wel meer mensen gedaan hebben in hun leven en het nog doen, laten we daar duidelijk in wezen.

Ik spreek veel mensen van allerlei achtergronden

en sta soms verbaasd van hun levensverhaal.

Ook van hun lijdensweg.

Een gebed van Franciscus van Assisie wat ik een bijzonder gebed vind geef ik hier weer.

 

Heer , maak ons tot een werktuig van Uw vrede

Waar haat is, laat ons daar liefde zaaien

Waar onrecht is gedaan, vergiffenis

Waar wanhoop is vertrouwen

O God geef ons dat wij niet vragen vertroost te worden

Maar om te troosten

Bemind te worden maar om lief te hebben

Begrepen te worden, maar om te begrijpen

Want het is door geven dat wij ontvangen

Het is door sterven

Dat wij geboren worden tot een eeuwig leven

AMEN

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage