De Zonnige Hoek

zondag 10 mei 2015

10 mei 1940

Tien mei  1940 ( herinnering)
Het was nog vroeg in de morgen.
Maar het was al een drukte van belang
toen de oorlog begon.
Maar wat de oorlog inhield  wist ik niet,
daar kwamen we pas langzamerhand  achter.
 Ik weet wel  dat mijn vier jongere zusjes  en ik  beneden
moesten komen in een  apart kamertje, wat
 grensde  aan de woonkamer.
In dat kamertje werden matrassen neergelegd
waarop wij verder konden slapen.
Maar van slapen kwam niet veel.
We hoorden allemaal vliegtuigen .
Dat waren bommenwerpers die Waalhaven
gebombardeerd hebben, vlakbij Rotterdam
Zelf woonden we in Pernis.
Buiten mochten we niet komen dat was te gevaarlijk.
Er was al een meisje getroffen uit onze straat
door een scherf.
“s Nacht sliepen we in de schuilkelder.
Maar daar bleven we ook niet lang want het gerucht ging
dat Shell opgeblazen zou worden.
Dat zou natuurlijk een grote ramp geworden zijn.
Maar bij dat gerucht is het gebleven.
En verder hebben we natuurlijk  ook veel beleefd wat
anderen  ook meegemaakt hebben, zodat ik het hierbij maar laat

Een ding vind ik nog wel aardig om te vertellen  dat met Pinksteren
er geen kerk was.
Een bijeenkomst  werd  gehouden in een ruimte ,
waar anders een paard en wagen stond
De dominee  wilde de gemeente
nog een hart onder de riem steken.
 Dit was zeer indrukwekkend.












0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage