De Zonnige Hoek

donderdag 25 juni 2015

DE GOEDE OUDE TIJD

DE GOEDE OUDE TIJD

In het dorp Pernis (een vissersplaats voorheen)
Brachten mijn vader en moeder tien kinderen op de been
Twee van het mannelijk geslacht
En van de dochters waren er acht
Het was soms een herrie dat kun je begrijpen
En soms zaten ze hem ook weleens te knijpen
Maar meestal was er geen nood
Want hun organisatietalent was best groot
Ieder had een taak in het gezin
En de ouden sprongen voor de jongeren in
Hoewel moe Pa geen dolle mina was
Was pa best mee in haar sas
En in een goede bui zei hij:
Er is geen betere vrouw dan die van mij
Moe kleurde  als dit gebeurde
En zover ik het kan weten
Had ze van het feminisme geen kaas gegeten
En ook het woord emancipatie kwam niet in haar op
Haar man stond bij haar gewoon aan de top
En al klinkt het misschien wat raar
Andersom  was het ook waar
Veel  theorie had ze niet onder de knie
Maar ook zonder boekentaal
Konden zij ons opvoeden allemaal
En als je straf verdiende geen gezeur
Dan moest je gewoon een poosje achter de deur
Daar stond je dan en poosje te grienen
Omdat je dacht het niet te verdienen
En ’s Maandag dan werd de was gedaan
Daar kon niet van worden afgeweken
Want Dinsdags moest de was worden gestreken
Ja, elke dag werd gepland
Zodat we met een regelmaat werden verwend
Zondags  was de rustdag dus deden we geen werk
We gingen dan met z’n  allen naar de kerk
Aangezien wij veel hielden van lezen
Kon het soms ook wel rustig wezen
Men zat dan in een hoekje met een boekje
Moe viel weleens in slaap onder het appelen schellen
Zij had met haar tiental dan ook heel wat te stellen
Een man een man een woord een woord
Dat was hun principe zoals het ook hoort
Zo groeide we op in deze maatschappij in het klein
Zodat het gezin een hoeksteen kan zijn
Een ideaal ouders die ouders van mij?
Och zo wil ik het nu niet benoemen
Maar ik wil er mij wel op beroemen
Dat hun toegewijd  zijn aan elkaar en kroost
Mij  fijne herinneringen geeft  en troost.





0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage