De Zonnige Hoek

vrijdag 8 augustus 2008

DE OECUMENE

In mijn jonge jaren hoorde ik een uitspraak van Godfried Bomans (R.K) die me laatst weer te binnen schoot.

Hij zei: "oecumene is water doen in elkaars wijn". En je begrijpt het wel dat is wat smakeloos.

Nu had Godfried Bomans dit wel goed bekeken, want de oecumene lijkt wel mooi, maar is dit het ook?

Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat de kerken erop vooruit gegaan zijn sinds de oecumene gepredikt is.

Maar ja je kunt ook doorslaan natuurlijk.

Christenen over de hele wereld horen bij elkaar. En ze horen aan de hele wereld dienstbaar te zijn.

De oecumene is natuurlijk niet dat je alle goede dingen bij elkaar voegt van alle godsdiensten. Dat is gwoon niet eerlijk.

En daar is het christendom niet mee gediend.

Wanneer je nauwelijks meer weet wat de kern is van het Evangelie (en dat komt voor) heb je geen goede grond om op te staan.

En vroeg of laat kom je daarmee op de koffie.

 

Ps.

Tot mijn grote verrassing las ik vandaag in "Trouw" wat verblijdende

berichten van de Synodevoorzitter van de P.K.N.

Dat geeft de burger weer moed.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage