De Zonnige Hoek

maandag 9 februari 2009

ALS JEZUS WEDERKOMT

In mijn jeugd had ik een kleine platenbijbel, die ik warempel nu weer op de kop getikt heb in een kringloopwinkel.

Ik voelde me verukt en blij terwijl ik het boekje kocht.

En toch "heeft het destijds niet z'n grote vreugde gebracht, want het verhaal ging over de vijf wijze meisjes en de vijf dwaze meisjes wat in Matteus 25 in de Bijbel opgeschreven staat.

Natuurlijk wilden je bij die vijf wijze meisjes horen, want de vijf dwaze meisjes stonden aan de deur te kloppen en mochten niet in de feestzaal waar Jezus als de bruidegom zijn bruiloftsfeest vierde.

't Is als een gelijkenis weergegeven, maar desnietemin wel indrukwekkend.

In Mattheus 24 gaat het over de laatste dingen die zelfs voor Christenen soms moeilijk te verteren zijn.

In kerken wordt daar ook niet zoveel over gepreekt.

De dingen van elke dag houden de aandacht gevangen.

En de problemen die zich in de toekomst zullen voordoen daar hebben velen geen boodschap meer aan. Wie dan leeft wie dan zorgt.

Maar gelukkig zijn er wel mensen die van tijd tot tijd aan de wederkomst

van Jezus aandacht schenken.

Het zijn mensen die ondanks alle vreemde ongodsdienstige beweringen toch blijven geloven dat Jezus zal weer zal komen zoals hij ook van de aarde is weggegaan.

Ik herinner me nog een voorval op de kleuterschool waar ik werkzaam was, dat een kleutertje aan mij vroeg: "Juf, komt de Here Jezus dan met een helicoptairtje?" Waarop een andere kleuter zei, "nee hij komt op de wolken", want dat had zijn vader hem verteld en die had het uit de bijbel". Het boek van God.

Soms denk je weleens als er weer een ramp gebeurd is, en terroristen hun slag hebben geslagen, evenals de jeugdbendes, het lijkt wel of het einde der tijden nu al aan gebroken is.

Ja, die dingen zijn ook voorspeld.

Maar we mogen blijven rekenen op een God die ons liefheeft.

Die ons door donkere tijden heen helpt.

Ik hoorde laatst op eem tekenclub dat er mensen zijn die nooit de televisie aan hebben waarop wat naars voorkomt.

Sowieso hebben ze de televisie dan weinig aan, denk ik.

Ook hoorde ik een enthousiaste prediker op de televisie verkondigen dat je geen televisie moet kijken. Geloof me, zei hij, aan de Bijbel heb je genoeg.

Ja, dat kan tijdelijk best een oplossing zijn als je er gedeprimeerd van wordt of als je al gedeprimeerd ben.

Maar verder is het wel zaak om je kop niet in het zand te steken.

Ook in de Bijbel kun je de nare dingen niet altijd overslaan.

Wat onderscheidingsvermogen kan geen kwaad.

En eerlijkheid duurt het langst.

PS.

De volgende maal zal ik een verhaal schrijven (in rijmvorm) over een man die trouw bleef tot de dood.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage