De Zonnige Hoek

vrijdag 12 juni 2009

Een kerk zonder tucht is als een schip zonder roer

Een thema wat op dit moment niet zo erg "in" is. 
Alhoewel er wel een kentering kan komen nu de heer Wilders aan het roer wil en de puntjes op de i wel erg radicaal wil doorvoeren.

We zijn er in ieder geval  wakker van geworden. En dat deze onderwerpen leven, kon je wel merken aan de vele ingezonden stukken in de dagbladen en aan het gesprek van de dag. Het geeft wel aan dat niet iedereen in zo'n diepe slaap is terecht gekomen 'dat ze van de wereld waarin zij  leven, vervreemd zijn geworden.

Omdat ik veel achter de schermen gewerkt heb, en de gelegenheid heb gehad om van de hoed en de rand te weten, komt het bij niet zo vreemd over. Maar zwijgers achter de schermen hebben ook wat te zeggen.
"Stille wateren, diepe gronden" is een spreekwoord wat ook nu nog geldt.

Dat je altijd moet blijven zwijgen is natuurlijk geen optie. En gelukkig dat er in Nederland nog vrijheid van meningsuiting is. Maar ik vind wel dat het de fatsoensnorm niet mag overschrijden. Daar mag dan best een vermaning op volgen.

Ik heb wel moeite met de uitdrukking, als je het met je hart doet is het altijd goed. Is het hart soms ook niet arglistig? En op de bodem van je ziel kunnen er dingen zijn die beter niet in het openbaar uitgesproken kunnen worden.

Een geliefde psalm, tevens een gebed is psalm 139 die luidt:

Heer, die mij ziet zoals ik ben,
dieper dan ik mijzelf ooit ken
kent Gij mij, Gij weet waar ik ga, Gij volgt mij waar ik zit of sta,
Wat mij ten diepste houdt bewogen
"t Ligt alles open voor u ogen.

Doorgrond, o God, mijn hart; het ligt
open voor Uw aangezicht
Toetst mij of niet een weg in mij
Mij schaadt en leidt aan U voorbij
O, God houdt mij geheel omgeven
en leid mij op den weg ten leven.

 

PS

Ik had eens een keer een interview met een verslaggeefster van de NCRV.
Toen de cassette werd afgedraaid waar het gesprek opgenomen was, zei de verslaggeefster, "U lijkt wel een dominee".
Ik moest er wel om lachen en zei: : "ja dat vind ik zelf eigenlijk ook wel". Zo zie je dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage