De Zonnige Hoek

dinsdag 9 juni 2009

OECUMENE EN/OF PLURALISME

Vandaag heb ik weer een degelijk onderwerp.

Eigenlijk houd ik niet zoveel van vreemde woorden.

Maar het is soms nuttig om uitgebreide zaken of dingen in één woord samen te vatten.

Het woord oecumene is denk ik meer bekend dan pluralisme.

Volgens het woordenboek is oecumene de algemene kerk die alle christenen omvatten moet.

Dat is nogal wat, op de keper beschouwd.

En misschien is het in wezen wel zo, maar het komt nog niet altijd uit de verf.

Pluralisme is  meervoudig. Wat betekent dat er verschillende relgieuze

overtuigingen zijn die elkaar tegenspreken. En dit komt in alle toonaarden voor tegenwoordig.

In de Bijbel is daar echter geen sprake van.

De discipelen die het verhaal over Jezus hebben geschreven mogen het dan wel van hun standpunt

hebben bekeken, maar hun overtuigingen staan niet haaks op elkaar.

Daar is dus wel een sprake van een eenheid.

Nu wil dit niet zeggen dat er geen dwalingen zijn geweest, maar daar werden dan wel vermaningen toegepast.

Zelf meen ik dat het pluralisme tot scheidingen heeft geleid die de pan zijn uitgerezen.

En het kan gebeuren dat daardoor veel mensen de kerken vaarwel hebben gezegd.

We moeten dus allemaal terug naar de Bijbelse bron om een echte oecumene waard te zijn.

Volgens mij is er dan wel werk aan de winkel.

Maar het kan niet anders of er komt dan een waarachtige

eenheid aan het licht. 

En het kan gebeuren dat de kerken dan weer als een licht stralen in de duisternis.

Die zelfs anderen jaloers kunnen maken, die nu buiten staan.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage