De Zonnige Hoek

dinsdag 9 maart 2010

WAT IK HOORDE EN ZAG

Wanneer u en ik samen voor het journaal de afgrijzelijkste dingen zien en horen, kan het niet anders of het raakt ons.

Een jongen van tien jaar vroeg ik eens: "kijk jij ook naar het journaal?"

Hij antwoordde: "als ik niet moe ben".

Ja je kunt er beter niet naar kijken als het teveel is voor je gestel.

De wereld is groot geworden en sommigen vinden dit prachtig.

Men kijkt dan kennelijk niet zo intensief als de tienjarige.

Ik denk dat in de tweede wereldoorlog waar ik kind was ,veel voor kinderen verborgen werd gehouden, zodat zij soms nog onbezorgd konden spelen.

Wel weet ik uit eigen ervaring dat wanneer wij touwtje sprongen mijn vader wat bezorgd was, want schoenen waren schaars.
En weer moest er een lapje van een autoband of iets dergelijks
op de schoenen gelapt.
En wij boften dat we een vader hadden die handvaardig was.

Ook mijn zusters waren dat en naaiden en breiden wat af.

Ik weet wel dat we een paardendeken aan repen moesten knippen, want bij inlevering van deze repen kreeg je breigarens.

Maar wij hadden wel een dak boven ons hoofd.

De meeste van ons in Nederland nu zijn niet dakloos en doen er alles aan (nou ja alles) om degene die wel dakloos zijn van de straat te houden.

Maar dat het in Nederland ons alles voor de wind gaat is natuurlijk overdreven.De verkiezingsstrijd  van afgelopen weken spreekt boekdelen.

Wilders die veel christelijke kiezers op zijn hand heeft gekregen, heeft dit waarschijnliek te danken aan het feit dat hij bang was dat de Joodchristelijke godsdienst onder druk zou komen te staan.

Toch is het wat eenzijdig bekeken omdat er uit een andere hoek ook wel spelbrekers zijn zoals ik de volgende keer in een gedicht zal prijsgeven.

In "Trouw" las ik onlangs een merkwaardige opmerking,

Ds Klokke van de Kloosterkerk zei: De ouderwetsknellende godsdienst waarmee christenen van het type Kloosterkerk hebben afgerekend beschrijft ze als een uitgedreven demon.

En toen kwam de leervrijheid?

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage