De Zonnige Hoek

woensdag 24 februari 2010

BUIGEN OF BARSTEN?

Ja, dat kan ook in de kerk het geval zijn.

Links en rechts kunnen dan niet door dezelfde deur.

En zo zijn er veel scheidingen tot stand gekomen.

De jeugd houdt in de meeste gevallen niet van,  zulke  in hun ogen, akkevietjes.

In de meeste gevallen kunnen zij er ook niet "bij".

Zoveel kerkgeschiedenis krijgen ze niet op de meeste scholen.

Velen  houden dan ook dikwijls tegenwoordig de kerk voor gezien.

En toch ga ik ervan uit dat we ze eigenlijk niet kunnen missen.

Maar ja dan moeten we wel naast hen gaan staan,  inplaats van tegenover hen.

Praktisch zijn ze over het algemeen best goed.

En theoretisch ook op veel punten maar niet altijd op het gebied van de kerkelijke godsdienst.

De eerlijkheid gebiedt dat ik zelf ook niet veel wist van kerkelijke zaken.

Mijn leven was ook meestal met praktische dingen gevuld.

Totdat mijn man in de kerkeraad kwam te zitten en ook ik met verschillende kerkelijke zaken zijdelings in aanraking kwam.

Eerlijk gezegd leek het een wereld apart.

Het schoolleven waar we allebei al jaren ook nauw bij betrekken waren, vond ik dan toch wel een stuk eenvoudiger.

En nu is het nog zo dat ik denk, je moet van goede huize komen om te leren onderscheiden waar het op aan komt.

Ik ben nu pas 77 jaar geworden en moet dagelijks nog bijleren.

Door diepe dalen ben ik gegaan, ook door de kerk, moet ik tot mijn spijt zeggen.

Maar het is wel zo dat ik ook veel goede dingen in de kerken heb mogen meemaken en er nog steeds van uitga dat we wel door dezelfde poort  moeten kunnen, maar zonder ballast.

En wellicht op onze knieën.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage