De Zonnige Hoek

donderdag 18 februari 2010

VEERTIGDAGENTIJD

Vandaag begint de veertigdagentijd. Zover ik kan nagaan is dit ongeveer elke jaar hetzelfde. Vooral gericht op de maatschappelijke aspecten van diverse ontwikkelingslanden. De hongerdoeken zijn bekend in deze tijd.

Het vasten en tot inzicht komen horen ook bij deze periode.

Scannen0001

Ik vind het prima, maar vindt wel dat het lichaamlijk en geestelijk lijden van Christus  soms wat onder belicht word.

Daarom richt ik mij nu in deze weblog  meer op de andere kant van de medaille.

Het lijden van Christus is al in het oude Testament voorspeld.

Jesaja 53 doet daarvan een boekje open.

Zelf vind ik dit een indrukwekkende geschiedenis.

Enkele  verzen citeer ik hier:

 

Onopvallend was zijn uiterlijk

Hij miste iedere schoonheid

Zijn aanblik kon ons niet bekoren

Geen statige gestalten heeft Hij, noch enige kracht

En wanneer wij hem zouden zien is het uiterlijk niet zodanig dat wij Hem zouden begeren.

Hij werd veracht en werd door mensen gemeden

Een man bestemd voor smarten en om vertrouwd te zijn met ziekten

Het was alsof men het aangezicht voor Hem verborgen hield en achten hem van geen belang.

Wij zagen hem als een verstoteling door God geslagen en vernederd

Om onze zonden werd Hij doorboord.

Om onze wandaden gebroken

Voor ons welzijn werd Hij getuchtigd

Zijn striemen brachten ons genezing

Wij dwaalden als schapen zonder herder

en ieder zocht zijn eigen weg

Maar de wandaden van ons allen

liet de Heer op Hem neerkomen

Hij werd mishandeld , maar verzette zich niet

Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid

Als een ooi die stil is bij zijn scheerders

Deed hij zijn mond niet open

Na het lijden dat Hij moest doorstaan zag hij het licht en werd met kennis verzadigd.

      

Dit is de  lijdensgeschiedenis in een notedop.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage