De Zonnige Hoek

maandag 25 januari 2010

DE RODE DRAAD

Ik vind het knap als iemand de roden draad in de bijbelse geschiedenis kan aantonen. Want het oude en het nieuwe testament horen bij elkaar.

God heeft zich ook in het oude testament laten zien als Iemand die tallozen wonderen heeft bewerkt.  

Israël uit het land Egypte heeft bevrijd.

Het was natuurlijk wel een andere tijd dan in het Nieuwe testament.

In het Oude Testament was de Messias wel beloofd wat je in diverse teksten van de Bijbel ook kunt lezen.

En in het Nieuwe Testament is  die belofte in vervulling gegaan.

"Jezus is de weg de waarheid en het leven" zijn woorden die Jezus zelf heeft uitgesproken, maar in het Oude Testament was het God zelf die steeds in het vizier was.

Je kunt dus niet zeggen dat het nieuwe testament het meest waardevol is. Maar het een heeft met het ander te maken.

Rachab de hoer geloofde in God en werd daardoor in het leven gespaard. Noach geloofde God op Zijn woord en bouwde toen de ark. Abraham ging op weg naar een ander land, omdat hij God wilde gehoorzamen. En zo is het met diverse personen uit het oude testament gegaan.

Vloek en zegen, ja dat kwam toen ook voor, net als in deze tijd denk ik.

Ik denk zelf dat diverse mensen van nu, bij het oude testament gebleven zijn, en nog niet geloven in de vervulling van de beloften.

Zij wachten nog op de komst van Christus.

Om zelf het voortouw in handen te nemen en alleen degene die Jezus Christus hebben aangenomen, gelukkig te prijzen gaat mij te ver.

Niet iedereen heeft een drastisch bekering meegemaakt.en/of bijzondere ervaringen gehad.

Ik heb een keer een gedicht (gebed) gelezen wat de andere kant min of meer benadrukt.

Ik wil het het u niet onthouden.

VANDAAG

Ze zeggen God dat ik van alles moet

Ik moet ervaringen met U hebben

en een innige band

een diep gevoel

en weten dat allang geleden

al mijn zonden mij vergeven zijn.

Ik moet nog meer

Wedergeboren moet ik zijn

en bekeerd

ik moet gedoopt zijn met de Heige Geest

en spreken in tongen

en gezichten zien

en ieder ogenblik

van dag tot dag bereid zijn

veel te grote woorden te gebruiken

Maar God, ik ken U al zolang

een stille afspraak bestaat tussen U en mij

ook zonder dat alles van mensen moet,

En we kwamen toch overheen God

dat ik zou proberen

om in alle ingebondenheid

en diep vertrouwen op Uw naam

een mens van U te zijn

een mens voor mensen.

 

 

 

 

 

 

 

x

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage