De Zonnige Hoek

zaterdag 16 januari 2010

IS ER EEN EEUWIG LEVEN?

Ja, dat is voor veel mensen tegenwoordig een vraag.

En opstaan uit de dood?  Een lachertje toch.

Maar als je de Bijbel gelooft als het onfeilbare geïnspireerde Woord van God kun je daar niet omheen.

De verborgen dingen zijn voor God en de geopenbaarde dingen zijn voor ons staat er in Deuteronomium 29:29.

Als het bij u gaat zoals bij mij, dan zijn er nog veel dingen moeilijk te begrijpen.

Maar gelukkig zijn er veel uitleggers.

Het probleem is wel dat je die uitleggers ook op hun woord moet geloven, terwijl de uitleggingen onder hen soms heel verschillend zijn.

Maar ja die hebben het weer van hun leermeesters die volgens de geschiedens het ook niet altijd bij het rechte eind hadden.
We zijn immers allemaal feilbare mensen.

Een ding is zeker dat ik van bepaalde dingen uit de Bijbel nog nooit heb gehoord in de kerken, terwijl ik toch aardig wat jaartjes mee ga.

Hebt u weleens iets gehoord van het duizendjarig rijk?

En de wederkomst van Christus, waarom wordt daar zo weinig over gepreekt?

Dat geeft toch perspectief voor de toekomst.

Ik weet nog wel dat ik als kind in de oorlog, toen er weer bombardermenten in de buurt waren, ik behoorlijk bang was en dacht: als ik nou dood ga, kom ik nooit. nooit, nooit meer op de aarde terug.
En de hemel was ook nog ver van mij vandaan.

Is dez gedachtengang gekomen door een wat rationele prediking in de kerken, waar het gevoel niet zo'n grote rol speelde en de uitingen daarover gering waren?

De eerlijkheid gebiedt dat er op de meisjesvereniging wel met het gevoel rekening werd gehouden.De liederen van Johannes de Heer zongen we dan uit volle borst.

Misschien kent u er ook wel enkelen van.

Ginds in een steeg vol ellende en nood
vond men een knaap aan de rand van de dood
Toen men hem vroeg hoe het met zijn ziel was gesteld
Sprak hij daar heeft men nog nooit van verteld

Refrein: zeg het toch voort, zeg het toch voort
Predik de Heiland door daden en woord
Dat geen verwijt u 't harte doorboort
Nimmer nog heb ik van Jezus gehoord.

Dit is een liedje wat nog steeds in mijn geheugen een rol speelt.

Natuurlijk is het wat ouderwets weergegeven, en literair niet in orde, maar zou de inhoud ook niet vandaag kunnen gelden?

In de Evangeliegemeenten zijn ze meer met de evangelische liedjes vertrouwd, (zij het op een wat moderne wijze) dan in onze eigen kerken, alhoewel er een kentering is.

Maar misschien is:"middelmaat siert de straat", hier ook van toepassing?

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage