De Zonnige Hoek

donderdag 21 januari 2010

EENHEIDSGEDACHTEN?

Zondag j.l zette ik 's'morgens de radio aan voor een kerkdienst.

Het thema luidde: "water wordt wijn".

Om vijf uur zette ik de radio weer aan en weer was het
thema: "water wordt wijn".

Ik dacht waarom deze twee dezelfde thema's op dezelfde dag?
(wel van verschillende omroepen)

Ik kreeg ook de gedachte dat ze dezelfde richtlijnen hadden, met dezelfde strekking.

Vroeger kozen de dominee's meestal hun eigen tekstgedeelten uit. 

Men zegt  dat dit een nadeel was want dominees hadden dan de gelegenheid om hun eigen stokpaardjes te berijden, (wat profaan gezegd, volgens mij).

Maar of het nu beter is geworden nu iedere dominee dezelfde richlijnen heeft van ...betwijfel ik.

Ik bedacht ineens dat ik ook weleens een gedicht gemaakt heb over dit onderwerp, wat ik u niet wil onthouden.

WATER WORDT WIJN

Zij heeft jaren met en zonder tranen liggen huilen

Omdat zij niet meer bij hem kon schuilen

Hij had op haar hart getrapt met wat ruwe taal

Zij hem ook, op wat andere schaal

Zij keken elkaar niet meer aan

Konden elkaar niet meer verstaan

De wijn was op

De feestvreugde was tot nul gedaald

En waar kon andere wijn worden gehaald?

In de Bijbel komt dit verhaal ook voor

Maar wel in een andere context hoor.

Toen had Jezus van water wijn gemaakt

En dat had gewoon heerlijk gesmaakt

Jezus kan ook nu elk huwelijk opbeuren

Zodat we niet meer hoeven te treuren

Zelfs in de kerk kan de wijn op zijn.

Dat vinden we natuurlijk ook niet fijn

Maar als wij in dit wonder blijven geloven

Kunnen we tenlotte God weer loven:

"God dank U wel, dat U ons niet wil verlaten

Maar dat U ons wijn wil geven in aarden vaten".

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage