De Zonnige Hoek

maandag 15 februari 2010

IS KENNIS MACHT?

Heel veel begaafde intulectuele mensen hebben tegenwoordig het geloof der vaderen opzij gezet.
Zolang zij nog bij vader en moeder thuis bleven gingen zij samen op weg.
Maar het geloof van hun ouders  sprak hen op een gegeven ogenblik niet meer aan.

En het onderwijs wat zij op het voortgezet onderwijs kregen bracht hen een op een ander spoor.

Het klonk modern en aantrekkelijk
En wie is er nu niet in voor een moderne levensstijl?
Je wilt toch niet voor achterlijk versleten worden?

Het christelijk geloof waar zij mee grootgebracht waren, hebben zij verlaten. Men snapte er niet zoveel van en het ging hun bevattingsvermogen,denk ik, te boven.
Al waren zij zich daar niet altijd bewust van.

En waarom zouden anderen geen gelijk hebben?

Jezus, is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Och dat is toch iets uit de oude doos?

En sommige zetten met veel verve en kleur hun nieuwe gedachtengang op papier en werden daardoor bekende Nederlanders.
Hun boeken gingen erin als koek.

Vooral bekende Nederlanders, of zij door hun publicaties bekend geworden zijn, hebben veel in de melk te brokkelen.

Leve de meningsvrijheid toch?

En zo hebben we in onze kerken grote stromingen

De rekkelijken en de preciezen.

Il las ergens dat de Joodse traditie het verhaal van de zondeval niet zo zwart-wit en negatief schildert als de orthodoxe christenen.

Nu dat kan best waar zijn en wellicht zijn veel christenen van nu daar ook door beïinvloed.

Een mens geneigt tot alle kwaad komt dan ook wat droefgeestig over.
En je wil toch niet telkens met je neus op die feiten gedrukt worden?

En ik kan best begrijpen dat dit veel jongeren niet aanstaat en preken daarover niet prettig vinden.

Ik heb het nog weleens aan de stok met iemand die vind dat ik een verkeerde doop heb gekregen, de kinderdoop.
Volgens sommigen is dit een onbijbelse doop.

Ik voel me er nog steeds kiplekker bij en peins er niet over om kopje onder te gaan in een bubbelbad of zwembad (sorry)

Maar ja ik kan ook niet helemaal in iemand z'n huid kruipen ,tenslotte heeft iedereen zijn eigen bagage bij zich.

Je hoeft het niet met alle dingen eens te zijn, om één te zijn.

ik heb de afgelopen jaren veel gelezen zowel van de rekkelijken kant als de preciezen kant,wellicht  ben ik nu op weg naar de middelmaat, wat wel ontspannend voor mij (en anderen) kan zijn.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage