De Zonnige Hoek

maandag 22 februari 2010

ORTHODOX

Ja, daar heb ik mezelf maar bij ingedeeld.

Of het helemaal zuiver is weet ik niet, want ik houd ook wel van verfrissende gedachten.

En hoewel ik niet zo gesteld ben op vrijzinnigheid heb ik toch wel iets wat mij raakt bij deze groepering.

Ik las ergens dat er een predikant is in Zeeland, die verwacht dat de PKN straks alleen maar orthodoxen zullen herbergen.

Eerlijk gezegd vind ik dit wel wat naief en ook ongezond.

Er kan in je leven een periode zijn dat je behoorlijk zwart-wit denkt.Ziekte, verdriet, grote vermoeidheid enzovoort.

Je zet dan de puntjes op de i om niet te verzanden in de veelheid van gedachten.

En wat oud is en vertrouwd kun je dan ook koesteren.

Daar is niets op tegen m. í. Tenslotte moet je in bepaalde omstandigheden ook kunnen overleven.

Naar elkaar luisteren schijnt niet alleen in de politiek moeilijk te zijn, ook in de kerken is dat moeilijke kost. Alle scheidingen 'zijn daar ook niet uit de lucht komen vallen.

Sommige predikanten draaien zich soms in bochten om de waarheid (hun waarheid?) te verbloemen, Nee dan heb ik liever duidelijke taal, dan weet je tenminste wat voor vlees dat je in de kuip hebt. Al kan dit mensen wel wat opschrikken.

Maar wie kaatst moet de bal verwachten.

En natuurlijk is het zo dat we van mening kunnen verschillen.

Iedereen heeft zo z'n eigen rugzak.

Maar bezinning kan ook met zich meebrengen dat we de energie opdoen  om voor de ander echt open te staan.

En ligt de waarheid niet dikwijls in het midden?
Of is dit wat te on-orthodox neer gezet?

 

 

 

 

.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage