De Zonnige Hoek

dinsdag 6 april 2010

GODSDIENST TWISTEN

Ja dat is soms een hele overstap van de Bijbel naar het heden.

Niet dat er in de Bijbel geen godsdienst-twisten waren, want daar konden ze er ook wat van.

De eerlijkheid gebiedt dat ze daar wel met afdoende antwoorden kwamen. Daar was echt niet mee te marchanderen.

Tegenwoordig gaan de boeken als broodjes over de toonbank waar mensen hun grieven en onenigheid over het kerkelijk geloof ten toonspreiden en zelfs hun Christelijk geloof, waarin ze zijn opgevoed, afzweren.

Misschien dat het stof tot nadenken geeft. Maar dat daardoor de kerken weer vol gaan lopen betwijfel ik.

Maar goed er is godsdienst-vrijheid in ons land. En vrijheid van meningsuiting. Daar kun je niet onderuit.

Maar elke aktie geeft reactie.

En als de een met scherpe bewoordingen de ander te woord staat, dan kun je er op rekenen dat er kans is dat er godsdiensttwisten komen.

Zo nu en dan lijkt het allemaal pais en vrede te zijn.

Maar achter de schermen kan het wel broeien.

Dat is met alle godsdiensten het geval, volgens mij.

Want laten we eerlijk zijn verdraagzaam te zijn valt niet mee als ze jou iets dierbaars trachten te ontfutselen.

Ik kan daar wel verschillende voorbeelden van geven maar dat doe ik maar niet, om de lieve vrede wil.

Een paar aardige dingen wil ik u niet onthouden:

Wij woonden in de jaren zestig een poosje in Andijk in de kop van Noord-Holland.

Andijk stond in die tijd bekend als een Gereformeerde enclave.

Toen er diverse -Katholieken daar ook een huis kochten hoorde ik iemand zeggen:  "we moeten wel oppassen hoor, want de katholieken rukken weer op".

Na Andijk kwamen wij in Oosterhout (N.Br) terecht.

Daar was precies het tegenovergestelde het geval.

En zij hadden gelijk, het protestantse deel was slecht vertegenwoordigd toen wij daar kwamen te wonen.

Maar dat veranderde toen er een nieuwe protestantse school werd opgericht, waar mijn man de directeur van werd.

Bij de eerste hoofdencontact vergadering bleek dat er 19 katholieken scholen waren, 1 openbare en 1 protestantse.

En de eerlijkheid gebied dat de samenwerking prima verliep. Uniek?

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage