De Zonnige Hoek

woensdag 29 oktober 2014

BEZINNING onderwerp HEILIGEN

Onder de kop "bezinning" wil ik graag iets van mijn eigen geloofservaringen vertellen. In een notedop dat begrijpt u.

Ik kom uit een goed christelijk gezin, waar ik beschermend ben opgevoed. Met plezier denk ik aan deze opvoeding terug.

Bij de doop hebben mijn ouders  beloofd, dat zij mij in de vreze des Heren zouden opvoeden. De vreze des Heren klinkt nu wat ouderwets, maar in mijn jeugd was deze uitdrukking vrij normaal.

Dat ik als een gans achter mijn ouders heb aangelopen

in dit verband, betwijfel ik.

Tenslotte moet kom je op een gegeven ogenblik eigen wegen gaan. Waaronder denk ik ook wel dwaalwegen.

Na een ziekte kwam bij mij de twijfel naar boven en wenste ik wat duidelijkheid.

Was Gods Woord (uit de Bijbel) waar ik kennis had opgedaan , waar of niet waar?

De doop met de Heilige Geest kon je die bevestiging geven

als je Hem daarom bidden wilde (Lucas 11-13)

En deze belofte heb ik aan de lijve ervaren.

Het was niet de gemakkelijkste weg die ik daarna moest gaan. Tot mijn verbazing dacht ik zelfs een eenling te zijn van de kerk waar ik lid van was.

Er waren wel meer mensen die deze ervaring hadden, maar diversen van deze mensen verlieten de kerk en zochten elders hun onderkomen.

Het heeft lang geduurd voor ik deze dingen kon plaatsen.

Maar toch is het me gelukt.

In onze kerken was het niet zo dat iedereenmet de doop van de Heilige Geest op de hoogte was en zodoende wekte het wat weerstand.

Maar eerlijk is eerlijk , deze weerstand verdonkerde mijn blijdschap bij tijd en wijle/

Gelukkig heb ik een Godvrezende man gehad  (overleden op 57 jarigeleeftijd). Leer en leven waren bij hem niet in tegenspraak.

Hij was een blijmoedig mens met visie. Deze visie heeft hij ook verwoord in gedichten, die u zo dan ook op deze weblog vindt.

Of het een heilige man was? In zekere zin wel. In een boekwerkje las ik deze regels:"Heiligen is het gegeven Gods stem te horen en te herkennen in diens overgeleverde woorden".

In deze tijd waar de schaduwen vooral in het oog vallen is een lichtend voorbeeld van groot belang.

En goed voorbeed is goed volgen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage