De Zonnige Hoek

vrijdag 16 januari 2015

WEDERGEBOORTE

Op een keer werd ik in het winkelcentrum  aangehouden
door een jongeman die vroeg: “ Bent u wedergeboren?”
Ik keek wel verbaasd op en het was wel even omschakelen,
als je net naar de groenteboer bent geweest en je vervolgens
naar de slager wil gaan voor een bijpassend stukje vlees.
De verbazing stond zeker op mijn gezicht te lezen,
zodat hij me wat op weg hielp. “Heeft u kinderen?”
Ik knikte bevestigend. “Weet u nog hoe het ging bij de geboorte?”
Ik moest er even over nadenken , maar zei spoedig: “Jawel”
“Nu zo moet het ook zijn bij de weder geboorte, je moet precies weten
 hoe en wanneer het is gebeurd”.
“Ik zal er  over nadenken”, zei  ik en vervolgde  mijn weg naar de slager.  
Bent u wedergeboren?  Een vreemde vraag eigenlijk en je moet wel
 thuis zijn in de Bijbel  om te weten wat dit inhoud.
Het verhaal  met Nicodemus  is daar een goed voorbeeld van.
Nicodemus was een theoloog  een Joodse wetgeleerde,
Die anderen ook les gaf, maar moest  uit Jezus mond horen
Dat hij wederom geboren moest worden.
“Moet  ik dan weer  in de moederschoot om opnieuw geboren
te worden?” was Nicodemus  min of meer naïeve vraag.
 Het antwoord was duidelijk in dit verband.
“Bent u herder en leraar en weet u deze dingen niet”.
Vervolgens legde Jezus hem uit  dat hij een nieuw hart moest hebben
Wat hij niet door meditatie of studie kon krijgen, maar wat alleen
plaats kon vinden, door de Heilige Geest dus van God zelf uit.
Een herschepping zogezegd. Wij zijn immers allemaal als
zondaars  geboren en kunnen zo Gods koninkrijk niet beërven.
Bidt om de Heilige Geest en het wordt u gegeven.
Zijn Koninkrijk is overal bij mensen die God gehoorzaam zijn..  



0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage