De Zonnige Hoek

maandag 25 januari 2016

VRIJGESPROKEN OF NIET?

VRIJ GESPROKEN OF NIET

Het is een terugkerend thema bij de uitspraken van de rechter
En ik denk dat het prettig is als je daar niet veel mee te maken hebt.
De rechtbank heeft een uitspraak: Vrijgesproken of niet.

Bij de hemelse rechtbank is het niet anders al staan daar  
de schulden anders geregistreerd. Van nature zijn we, door de zondeval,
onbekwaam tot enig goed en geneigd tot elk kwaad ( Psalm 51:6 uit de Bijbel).
“Ja zondig ben ik geboren, schuldig ben ik van de moederschoot”
Het is een thema wat er bij veel mensen niet ingaat tegenwoordig.
En men haast zich om te zeggen, dat het wel z’n vaart niet lopen zal.
Ieder mens heeft toch de keuze om goed of kwaad te doen?
En in ieder mens zit een goddelijke vonk.
En als die ontstoken wordt, valt het allemaal best mee

Toch doen we God en Gods  Woord daarmee te kort.
Johannes 3:16 uit de Bijbel staat dat een mens wederom
geboren moet worden, voordat hij het koninkrijk van God mag binnen gaan.

Wedergeboorte het is geen onbekend begrip bij verschillende godsdiensten en
groeperingen.
Zelfs de primitieve mens wiens denkbeelden tegenwoordig veel voorkomen in allerlei
godsdienstige stromingen hebben die voor ogen.
En men probeert langs allerlei wegen dit op een menselijke wijze te bewerkstelligen.
Inwijdingen en riten zijn om deze reden niet onbekend.


Toch is de wedergeboorte die God heeft bedoeld wel van een ander karakter
God gaat er van uit de mens het zelf niet kan bereiken, maar dat de Heilige Geest dit in
onze harten moet bewerkstelligen. 
Het klimwerk naar boven, door de “goede werken” is dan ook niet het grondprincipe.
Het zou ook Jezus werk te niet doen, Die als middelaar in de wereld is gekomen om voor
ons in het krijt te treden.
 En eigenlijk staat of valt het Evangelie hiermee.
Het is blijkbaar heel menselijk  om het via andere wegen te willen, gezien de opvattingen er tegenwoordig zijn
Trouwens vroeger was het ook niet anders. Wat heeft bijvoorbeeld Luther niet gedaan
om bij God in een goed blaadje te komen .Hij heeft zichzelf gepijnigd  en gekweld
Omdat hij met de vraag klaar wilde komen: “hoe word ik rechtvaardig voor God”.
Gelukkig is hij tot de slotsom gekomen dat hij eigenlijk alleen maar hoefde te geloven
In Jezus Christus. Op Hem zijn vertrouwen te stellen. Door genade alleen dus.
Tegenwoordig is de vraag van Luther wat buiten ons gezichtsveld gekomen en maken
zich daar niet druk om.
“Hoe krijg ik zelfvertrouwen of hoe leer ik omgaan met met stress zijn thema’s die het beter doen”.
Toch zijn het allemaal doekjes voor het bloeden.
Want het geloof in Jezus Christus geeft meer zelfvertrouwen en kan ook de stress verminderen.
Ik ben blij dat God mij uit genade heeft aangenomen.
Door Zijn Liefde ben ik herschapen.
Vrijgesproken door het bloed van Jezus Christus.
En de goede werken mag ik uit dankbaarheid doen.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage