De Zonnige Hoek

woensdag 20 augustus 2008

WERELDGODSDIENSTEN

HET JODENDOM

In mijn boekenkast staat een hele plank met boeken over Israël.

Het is maar een klein gedeelte van al de boeken die er over

Israël geschreven zijn.

Mijn man is destijds begonnen met het sparen van postzegels van Israël,

en ik ben, na zijn overlijden, daarmee doorgegaan.

De postzegels zijn sowieso prachtig om te zien.

En als christen kan ik vooral de postzegels waarderen die te maken hebben met de Bijbel. Waar vind je die nog meer?

Het geeft aan dat Israël in mijn ogen een bijzonder volk is.

Hun groet is "Shalom" wat vrede betekent.

Maar dat het daar altijd vrede is?

Nee, beslist niet en ook in het verleden is het niet altijd vrede geweest.

Eigenlijk heeft het land Israël een bijzondere afkomst.

Het wordt dan in onze kring het land van de Bijbel genoemd.

Aangezien niet iedereen die deze weblog leest, op de hoogte is van de Bijbel, dus ook niet van de geschiedenis van Israël, wil ik graag wat uit de doeken doen.

God heeft een plan met Israël. En dat is eigenlijk begonnen bij Abraham, die ook wel de aartsvader wordt genoemd.

De Here zei destijds tegen Abraham "ga uit uw land en zeg uw familie gedag want Ik ga u brengen naar een land dat Ik u wijzen zal.

Ik zal u tot een groot volk maken en u zegenen en uw naam groot maken en gij zult tot een zegen zijn.

Maar er waren wel voorwaarden aan verbonden, want zij moesten God geloven en Zijn geboden onderhouden.

Dat dit alles van een leien dakje is gegaan, nee daar kun je in de Bijbel ook over lezen.Er kwamen tijden van zegen, maar ook van vloek.

En lange tijd is het zo geweest dat Israël een volk werd dat verguisd en verstrooid werd over de hele wereld.

Dit was in de Bijbel ook al voorspeld.

Maar het tegendeel is ook voorspeld dat zij weer naar hun eigen gebied mochten.

En eigenlijk is in 1948 daar een begin meegemaakt.

Het is nu 60 jaar geleden dat de staat Israël opgericht werd.

Er is feest gevierd , maar toch niet zo uitbundig als men zou verwachten.

Want de vrede die men verwachtte is er nog niet.

Zij werden ook niet juichend binnengehaald door de Palestijnendie in dat gebied woonden.

En degene die niets van de achtergrond weten van het volk Israël vinden het maar een vreemd verhaal.

De kerken die een bijzondere band met Israël hadden van oudsher, zijn ook niet altijd goed bezig geweest en hebben met hun verkeerde accentuering soms wel de boot gemist.

Daar is de laatste jaren wel een verandering in gekomen.

Je hebt onder de Joodse bevolking veel variatie en de Messiaanse belijdende   belijdende Joden is er een van, die het meest weg heeft van de christenen.

Er zijn Joden die de Messias nog niet belijden als hun verlosser

Er er zijn Joden die geloven dat Hij nog komen moet.

Ja, wat kan ik allemaal ter berde brengen bij dit onderwerp?

Teveel om op te noemen.

En de visie's zijn erg verschillend. Iedereen kijkt niet door dezelfde bril.

Op mijn nieuwe website hoop ik t.z.t  uitgebreider in te gaan op dit onderwerp.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage