De Zonnige Hoek

zondag 18 april 2010

EN JONA LAG TE SLAPEN IN HET SCHIP (uit de Bijbel)

Er gebeuren tegenwoordig dingen die nog nooit eerder gebeurd zijn.

Het vreemde is dat er in diverse Evangeliegemeenten daar meer over gesproken en/of geschreven wordt dan in de P.K.N kerken.

En veel theologen als wel de gemeentenleden slapen als Jona in het schip.

Zij vergaderen tot zij vergaderd worden, las ik in een boek wat al tientallen jaren oud is.

Of de zaken nog zo zijn weet ik niet want ik kan niet altijd achter de schermen kijken. Maar aan de buitenkant bekeken is er niet zoveel ernst  en realiteitszin te bespeuren.

'"Gaat dan heen verkondig het Evangelie aan de hele wereld" was de opdracht die de discipelen van Jezus kregen. En zij hebben die opdracht voltooid zodat duizendtallen destijds zich bekeerden en behouden werden.

Tot zelfs in Europa toe.

Nu is Europa het minst beëvangeliseerde werelddeel van de wereld.

Is Europa waarvan Nederland een gedeelte is, in slaap gevallen?

De stormen die andere opmerken buiten de kerken, worden dikwijls niet opgemerkt door de kerken zelf.

Ik las zelfs dat er over Nederland visioenen zijn geweest die haast niet te beschrijven zijn. Beangstigend. En wij,wij zijn in slaap gesust.

Maar omdat ik zelf ook visioenen heb gekregen neem ik de zaak zeer ernstig op.

In de tijd van Jona liet God op zee een zware storm opsteken.

Jona maakte dit mee omdat hij op een schip naar Spanje was.

Maar Jona sliep door alles heen.
"Wordt wakker Jona", zei een van de bemanningsleden van het schip, en roep naar uw God ,zodat wij niet vergaan".

Jona wreef zijn ogen uit, wat was er toch aan de hand?

Toen sloeg de schrik om zijn hart want hij besefte dat hij de oorzaak was van de storm op zee, die God gestuurd had.

Jona die een roeping van God had gekregen om naar de grote goddeloze stad Nineve te gaan, om deze stad het Evangelie te verkondigen had deze opdracht niet voltooid, maar was gevlucht de andere kant op.

En wat nu? "Gooi mij maar overboord" zei Jona  "dat zal de storm wel gaan liggen".

En dit is gebeurd en de storm ging liggen.

Een indrukwekkend verhaal. Enwat er verder met Jona gebeurd is ook zeer bijzonder. Ik hoop daar morgen verder op in te gaan via een gedicht dit keer. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage