De Zonnige Hoek

donderdag 15 april 2010

VRIJGESPOKEN OF NIET?

Het is een terugkerend thema bij de uitspraken van de rechter.En ik denk dat het prettig is als je daar niet veel mee te maken hebt.

De rechter heeft een uitspraak, vrijgesproken of niet.

Bij de hemelse rechtbank is het niet anders.Al staan daar de schulden wel anders geregistreerd.

Van nature zijn wij (door de zondeval) geneigd tot elk kwaad. Psalm 51 uit de Bijbel geeft weer waar David zegt: "Ja, zondig ben ik geboren, schuldig ben ik vanaf de moederschoot".

Het is een thema wat er bij veel mensen tegenwoordig niet in gaat.En men haast zich om te zeggen dat het zo'n vaart wel niet lopen zal.Ieder mens heeft toch de keuze om goed of kwaad te doen?

En in ieder mens zit een toch goddelijke vonk, als die maar ontstoken wordt valt het best mee.

Toch doen we Gods Woord daarmee te kort.

Johannus 3:4-5 uit de Bijbel geeft aan dat een mens wederom geboren moet worden eer hij/zij het koninkrijk Gods mag binnen gaan.

Wedergeboorte, het is geen onbekend begrip bij verschillende godsdiensten. En men probeert met riten en inwijdingen dit te bereiken.

Maar toch is dit niet de wedergeboorte die God bedoeld heeft. Dat is van een ander karakter. God gaat er vanuit dat de mens dit niet zelf kan bereiken, maar dat de Heilige Geest dit in onze harten moet bewerken.

Het klimwerk naar boven door de "goede werken" is dan ook niet het grondprincipe.

Het zou Jezus werk teniet doen, die als Middelaar op de aarde is gekomen, om voor ons in het krijt te treden.

En eigenlijk staat of valt het Evangelie daarmee.

Het is blijkbaar heel menselijk om het via andere wegen te bewerkstelligen, gezien de opvattingen die er tegenwoordig zijn.

En de vragen : hoe wordt ik rechtvaardig voor God die Luther zich stelde vroeger, is uit het gezictsveld verdwenen,

"Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen" of "hoe leer ik omgaan met stress" zijn thema's die het beter op de markt doen tegenwoordig.

Toch zijn dit allemaal doekjes voor het bloeden. Want het geloof in Jezus Christus geeft meer zelfvertrouwen, kan ook de stress verminderen enzovoort.

Ik ben blij met mezelf, omdat God blij is met mij.Niet omdat ik dit van nature verdiend heb, maar omdat ik Gods Liefde aanvaard heb in mijn leven.

En de goede werken mag ik uit dankbaarheid doen.

Wat een bevrijding.

 

Uit de bundel:

Ook leken kunnen (s)preken

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage