De Zonnige Hoek

vrijdag 27 februari 2009

DE KERK GAAT UIT

De bovenstaande titel is van een boek uit mijn boekenkast.

Een prachtig platenboek waarin diverse episodes voorbij komen uit het rijke Roomse leven.

Tevens heb ik een boek staan waar de protestantse kerken naar voren komen, met de titel "Een dominee gaat voorbij".

Hoewel het protestantisme mijn grootste belangstelling heeft ben ik niet afkerig van de katholieke geschiedenis en ben daar persoonlijk ten nauwste bij betrokken.

Nu moet ik eerlijkheidshalve erbij vertellen dat de mensen waar ik veel mee in aanraking ben gekomen dikwijls niet meer praktiserend zijn.

Of zij merkten dat de kerk uitging in negatieve zin bedoeld.

Of doordat zij door de vele bomen het bos niet meer zagen.

Ik hou zelf wel om wat oude koeien uit te sloot te halen, om de reden dat in het verleden het heden ligt.

En laten we eerlijk zijn ook in het verleden zijn dingen gebeurd die in Gods oog groot zijn geweest.

Maar natuurlijk ook wel veel kleingeestigheden, waar je nu om moet lachen.

Zelf ben ik een verzamelaarster van bidprentjes en oude teksten.

Nee, heel mijn huis is er niet mee behangen, maar ik bewaar ze wel omdat ik er ook nog geld voor betaald heb. En misschien worden ze straks nog naar waarden geschat.

Ja, wat niet is kan komen.

Het is toch een feit dat we oecumenischer zijn geworden.

En als het niet blijft bij uiterlijke veranderingen, vind ik het best.

Wat ik las in het boek:"de dominee gaat voorbij", is het feit dat diverse Hervormden kerken vroeger wel bekend stonden dat ze een kerk op wielen waren. Wat niets te maken heeft met een woonwagen of iets degelijks, maar dat diverse mensen de kerk alleen bezochten bij de doop, trouwerij en bij een begrafenis.

Maar ik hoorde laatst dat het nu in sommige plaatsen in Nederland tegenwoordig het omgekeerde waar is.

De vraag, hoe is dit toch gekomem?

De fotoboeken zijn eigenlijk een terugblik.

Niet om af te rekenen met het verleden maar iets aan te bieden uit de tijd die velen zelf nog meegemaakt hebben.

Ik vind het kostelijke boeken en ga er van uit dat er vroeger toch ook wel een waar warm geloof te vinden was.

Ik las in het boek "de kerk gaat uit" dat vele protestanten ook naar pater Henri de Greeve luisterden, ik herinner me dit ook nog wel al was ik nog jong.

Kortom het zijn boeken die ik niet graag wil missen en waarvan we ook heden nog veel kunnen leren.

En verder is het zo: "onderzoek alle dingen en behoud het goede".

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage