De Zonnige Hoek

zaterdag 20 juni 2009

GEBOORTE EN WEDERGEBOORTE

Op een keer werd ik in het winkelcentrum aangehouden door een jongeman die vroeg: "Bent u wedergeboren?"

Ik keek wel wat verbaasd op en het was wel even omschakelen, als je net naar de groentenboer bent geweest om vervolgens naar de slager te gaan voor een bijpassend stukje vlees.
De verbazing stond waarschijnlijk op mijn gezicht te lezen, zodat hij mij wat op weg hielp.
"Heeft u kinderen?"
Ik knikte bevestigend.
"Weet u nog hoe het ging bij de geboorte?"
ik moest er even over nadenken en zei: "Jawel'"

"Nu zo moet het ook zijn bij de wedergeboorte, je moet precies weten hoe en wanneer het gebeurd is".
"Ik zal er eens over nadenken", zei ik en vervolgde mijn weg naar de slager.
Bent u wedergeboren? Een vreemde vraag eigenlijk en je moet wel in de Bijbel thuis zijn om te weten waar het over gaat.
Het verhaal van Nicodemus en Jezus is daar een goed voorbeeld van.
Nicodemus was een theoloog een wetgeleerde, die anderen ook les gaf.
Maar hij moest uit Jezus mond horen dat hij wedergeboren moest worden.
"Moet ik dan weer in de moederschoot om opnieuw geboren te worden", was de vraag van Nicodemus.
Jezus zei: "bent u herder en leraar van Israèl en weet u deze dingen niet?"
Vervolgens legde Jezus hem uit dat hij een nieuw hart moest hebben, wat hij niet door meditatie of studie kon krijgen, maar dat kon alleen plaatsvinden door de Heilige Geest, dus van God zelf. Wij zijn immers allemaal als zondaar geboren en kunnen zo Gods Koninkijk niet beërven.

De wedergeboorte kan op verschillende manieren tot stand komen.
De een krijgt het al in zijn kinderjaren en een ander pas aan het einde van zijn leven.

Ik heb er over nagedacht of ik weder geboren was. Nu u kunt het er wel op houden. Al weet ik echt niet hoe en precies wanneer.
Ik ben mij er van bewust dat ik Jezus Christus nodig heb als mijn redder.
Toen ik een tijd van twijfel had, heb ik gebeden om de Heilige Geest, waar een radicale overgave opvolgde, die mij een bevestiging gaf van mijn geloof.

Niet dat dit geloof altijd op hetzelfde peil is geweest want de aanvechtingen waren ook heftig.

Dat die jongeman precies het uur van zijn wedergeboorte wist kwam waarschijnlijk door het feit dat hij niet gelovig was opgevoed en aan lager wal was gekomen.
Op achttienjarige leeftijd was hij aangesproken door een christen en was daardoor zo beïnvloed dat hij een nieuw leven wilde beginnen.
Doordat hij in een groepering terecht kwam met allemaal jongeren is zijn methode niet altijd zo tactisch en komt z'n vraag wat op ongelegen momenten. Maar nietemin was het nuttig om over zijn vraag na te
denken. Tenslotte mag je blij zijn met een bekeerling. Waar of niet?
Zoals de engelen in de hemel.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage