De Zonnige Hoek

woensdag 3 september 2008

RUTH EN BOAZ: een verhaal uit de Bijbel (op rijm)

Scannen0007

Ruth is een kleinood uit de Bijbelboeken

je kunt dit zelf ook onderzoeken

Ruth kwam uit Moab vandaan

waar destijds haar wieg heeft gestaan

Later is ze getrouwd met een Israëliet

die als vluchteling zijn eigen land verliet

Zijn ouders waren naar Moab gevlucht

waren voor een hongersnood beducht

Maar zij kregen een ander verdriet

Vader werd ziek en beterde niet

Maar Moeder Naömi had nog twee zonen

die met hun vrouwen in Moab bleven wonen

Maar ook hun mannen stierven vlug

toen wilde Naömi weer naar Israël terug

Haar schoondochters gingen met haar mee op reis

zij waren met hun schoonmoeder wel wijs

Toch raadde Naömi haar schoondochters aan

om weer naar hun eigen land terug te gaan

Orpa zei: " ik denk dat 'k daarvoor ook kies

opnieuw te beginnen lijkt me een goed advies"

Maar Ruth dacht er niet aan om dit te kiezen

zij wilde het contact met Naömi niet verliezen

"Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God

bij u te blijven is mijn roeping mijn lot"

En zo kwamen zij beiden in Bethlehem aan

waar Naömi eertijds vandaan was gegaan

Haar naam Naömi, wat betekent liefelijkheid

wilde zij bij aankomst in Bethlehem kwijt

"Noem mij maar Mara",  zei ze diep bedroefd

want 'd Allerhoogste heeft mij zeer beproefd.

 

Toen de oogsttijd was gekomen in Bethlehem

zei Ruth tot Naömi met klem

"Ik' wil aren gaan lezen op het korenveld

' k hoop dat u er ook op ben gesleld"

Ruth ging en vond een akker naar haar zin

aren te lezen was haar niet te min

"De Heer zij met u," klonk ineens een stem

een groet van Boaz, de akker was van hem

"God zegene ook u",  klonk het nu in koor

"Zeg, ik hoop niet dat ik jullie stoor

maar wie is die vrouw daar op het veld"

Boaz leek daarop wel gesteld

"Die vrouw is Ruth en wij hebben vernomen

dat zij met Naömi is meegekomen"

Boaz ging naar Ruth, groette haar nu

Ruth zei verbaasd: "wat vriendelijk van u

weet u dat ik uit het buitenland ben gekomen?"

"Ja wel, maar ik heb tevens vernomen

wat u voor Naömi hebt gedaan

en dat u met Israëls God verder wil gaan"

Ruth was zichtbaar verrast door deze woorden

het leek wel of zij bij elkaar behoorden

Toen zij bij Naömi kwam was die ook verrast

Ze zei: "ik geloof dat Boaz bij je past

Hij kan zelfs onze losser zijn

dat is voor het nageslacht wel fijn"

Zij raadde Ruth aan om niet te staken

Maar om er gewoon werk van te maken

"Ga naar de dorsvloer waar Boaz zal zijn

en beweeg je maar 's avonds op zijn terrein

Als hij jouw ziet moet je doen wat hij zegt

dan komt alles wel terecht"

En Ruth nam Naömi's raad aan

Is toen naar Boaz op de dorsvloer gegaan

Toen Boaz haar ontdekte schrok hij ervan

totdat hij de boodschap vernam

waarom Ruth was gekomen

Boaz werd de losser, het besluit was genomen

Boaz kreeg Ruth als metgezellin

Daarna kwam er ook uitbreiding in hun gezin

Obed dienaar werd de baby genoemd

en werd in verre geslachten beroemd

Want uit dit geslacht is Jezus Christus geboren

Die als de Grote Verlosser was uitverkoren.

 

Een korte samenvatting uit het boek "Ruth"

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage